قطعات خودرو

مهمترین قطعات خودروهای سنگین

خودرو های سنگین از جمله مهمترین وسایل هستند که حمل و نقل انواع کالاها در داخل و خارج از مرزها را بر عهده دارند. نبود یا خرابی این خودرو سنگین به صورت غیرمستقیم تاثیر بسیار زیادی بر جامعه و قیمت کالاها دارد. این سلطان‌های جاده از قطعات ریز و درشتی ساخته شده‌اند که تاثیر بسیار زیادی بر کارگرد خودرو سنگین دارد.

انواع قطعات خودروهای سنگین تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و کارایی خودرو سنگین داشته و موجب می‌شود که حمل و نقل به بهترین شیوه ممکن صورت بپذیرد. چنانچه به هر دلیلی برای قطعات خودرو سنگین مشکلی ایجاد شده یا خراب شوند، باید در اسرع وقت به تعمیرگاه رفت تا از هزینه های سنگین خوداری کرد.

توربو شارژ

این قطعه که در خودرو های سنگین وجود دارد، می‌تواند هوای زیادی را وارد محفظه سیلندر کند. در نتیجه عملکرد و قدرت موتور افزایش می‌یابد. این سیستم توانایی کاهش وزن موتور و بهینه سازی مصرف سوخت، همچنین افزایش راندمان ماشین را دارد. در حقیقت ماشین سنگین‌های توربو شارژ نسبت به سایر ماشین‌ها، سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

اینترکولر

خودرو های سنگین با داشتن اینترکولر هوای ورودی را خنک می‌کنند. این عامل موجب می‌شود که عملکرد موتور افزایش پیدا کند. اینتر کولر یک قطعه مهم در ماشین سنگین است که در موتورهای توربوشارژ تعبیه می‌شود. زیرا ماشین‌های توربوشارژ با فشرده کردن هوا، دما را بالا می‌برند. در نتیجه اینترکولر که در قسمت جلویی رادیاتور نصب شده است، مانع از گرم شدن هوا می‌شود. وجود این قطعه برای فصول گرم سال و مناطق گرمسیری ضرورت دارد.

سیستم ترمز ABS یا الکترونیکی

این نوع ترمز که طراحی جدیدی دارد، سیگنال الکترونیکی را ارسال، خطر را اعلام و قدرت زیادی برای ایستادن ماشین را فراهم می‌کند. در حقیقت این قطعه مهم و کاربردی قابلیت نصب بر روی انواع تریلر، کامیون با اتاق‌های ثابت و متحرک و اتوبوس را دارد. در ترمز ABS ترمز کمکی هم زمان با ترمز چرخ‌ها عمل و ماشین را متوقف می‌کند. به همین علت نسبت به ترمز معمولی ایمن‌تر است.

سیستم tcs یا کنترل کشش

وجود این قطعه در ماشین سنگین به اندازه‌ای مهم است که نبود آن خسارات بسیار سنگین و غیرقابل جبرانی را به بار می‌آورد. به خصوص سیستم کنترل کشش در جاده‌های برفی و یخبندان به راحتی می‌تواند مانع از لغزش ماشین شود.

سیستم GPS

سیستم جی پی اس برای آگاهی راننده از موقعیت کنونی ماشین کاربرد دارد. ضمن این که مانع از دزدی و سرقت ماشین سنگین هم می‌شود.

 

پر مصرفترین قطعات خودروهای سنگین

خودروهای سنگین در طی شبانه روز در جاده‌ها به سر می‌برند. این عامل موجب می‌شود که استهلاک برخی از قطعات آن‌ها بیشتر شده و به مرور باید تعویض یا تعمیر شوند.

صفحه کلاچ، تسمه پروانه، فیلترها، روغن‌ و لاستیک‌ها جزو کاربردی ترین قطعات می‌باشند. در کنار این موارد، قطعات دیگری نیز وجود دارند که در دسته کاربردی ترین قطعات خودروهای سنگین بوده و تعویض آن‌ها به طور مرتب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

قطعات برقی ماشین سنگین

لوازم برقی از جمله کامیون و اتوبوس، جزء کاربردی ترین قطعات بوده و وظایف منحصربه فردی را بر عهده دارند. چراغ راهنما، شمع، سنسور بنزین، ecu و… در این دسته قرار دارند.

فیلترهای ماشین سنگین

این قطعه از لوازم خودرو در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند و موجب افزایش طول عمر خودروهای سنگین می‌شود. فیلترها به طور مرتب و تقریبا هر 6 ماه یک بار به تعویض نیاز دارند. از جمله فیلتر روغن موتور، هیدرولیک، هواکش، روغن سوخت و…

اجزای هیدرولیک کامیون

اگر در این قسمت بخواهیم پرمصرف ترین‌ها را نام ببریم شامل شیر کنترل، هیدروپمپ، جک هیدرولیک، و همچنین لنت، کالیپر، کمک فنر، دیسک چرخ و… می‌شود.

قطعات درگیر با خاک

لاستیک‌ها، تیغه، ناخن و… قطعاتی هستند که به علت ارتباط زیادی و مستقیم با خاک مرتب فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند.

قطعات پر مصرف موتوری

گیربکس، شاسی، دیسک، کاسه نمد، بیرینگ و بلبرینگ نیز در دسته قطعات پر مصرف موتوری قرار دارد.

 

***

انواع قطعات کامیون

 

در حقیقت انواع قطعات خودروهای سنگین شامل موارد زیر می‌شود:

شاسی

شاسی‌ها تاثیر بسیار زیادی بر شکل و اندازه کامیون دارند. درواقع قطعه‌ای است که سایر قطعات مانند موتور، کابین، مخزن سوخت، باتری و فرمان بر روی آن سوار می‌شود.

بلبرینگ

از دو قسمت غلطک و یاتاقان تشکیل می‌شود. ساچمه، یاتاقان، کاسه نمد و واشر اجزای این قطعه مهم در کامیون می‌باشند.

بلبرینگ‌ها می‌توانند اصطکاک ایجاد شده بین دو قسمت در حال حرکت را به حداقل رسانده و آن را آرام کنند.

سوپاپ

یک قطعه مهم است که روی سرسیلندر تعبیه شده و وظیفه کنترل ورود هوا، سوخت و خروج دود را بر عهده دارد.

گیربکس

این قطعه نقش بسیار مهم و اساسی در انتقال قدرت ماشین از جمله کامیون دارد. گیربکس می‌تواند دور موتور و سرعت خودرو را تنظیم کرده و بین سرعت چرخ و موتور تناسب ایجاد کند.

جهت افزایش طول عمر گیربکس باید به طور مداوم آن را چک کرده و اگر نیاز به تعویض روغن داشت فورا آن را انجام داد.

میل گاردان

این قطعه بسیار مهم در کامیون وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به دیفرانسیل را بر عهده دارد.

سپر

سپر بین ماشین‌های سبک و سنگین مشترک بوده و نقش ضربه‌گیر را ایفا می‌کند. در نتیجه در صورت بروز تصادفات میزان خسارت وارد شده به ماشین کاهش می‌یابد.

گلگیر

گلگیر نیم دایره و قوسی شکل است که جنسی از پلاستیک و گاهی فلز دارد. این لوازم یدکی کامیون، از چرخ‌ها نگهداری می‌کنند.

واشر خودروهای سنگین

واشر جزو کوچکترین و کاربردی‌ترین قطعات یدکی خودروهای سنگین است.

این قسمت از ماشین عهده‌دار صحت و سلامت فیزیکی خودرو سنگین است.

رینگ

حلقه فلزی و پهنی است که تایر روی آن قرار می‌گیرد و در تمام خودروهای سنگین کاربرد دارد. رینگ خوب و مناسب می‌تواند تعادل تایر و نگهداری از آن را برعهده بگیرد.

گاردان دامپتراک، صفحه پرافیت گیربکس، جک باکت، صندلی، بخاری، فول چرخ عقب، رله، پلوس، دنده کاریر،‌هاب،‌هاب چرخ جلو، مانیتور و … از دیگر لوازم یدکی خودروهای سنگین هستند.

همانطور که مطالعه نمودید هر کدام از این لوازم و قطعات یدکی ماشین سنگین و کامیون نقش بسیار اساسی در کیفیت خودرو و ایمنی راننده دارند. در نتیجه چنانچه هر کدام از این لوازم یدکی ماشین خراب یا فرسوده شود، باید در اولین فرصت اقدام به تعویض یا تعمیر آن‌ها کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *